Triggerfinger - Colossus

Triggerfinger - Colossus, recensie, review

Anders… Maar toch herkenbaar. Ontegenzeggelijk Triggerfinger, maar… Het zijn de eerste gedachtenflarden die vanuit de onderbuik opborrelen naar het hogere bewustzijn tijdens de eerste luisterbeurt van Colossus. Dat het Belgische trio op stoom is, staat als een paal boven water, maar toch is het even wennen. Het blijkt de bedoeling, zo is terug te lezen in verschillende interviews.

Triggerfingers vijfde, het eerste bij nieuwe label Mascot, werd opgenomen in Santa Monica, in de studio van producer Mitchel Froom, die samen met technicus Tchad Blake ervoor verantwoordelijk is dat het beste van Triggerfinger werd bovengehaald. Daarbij werden de mannen uitgedaagd en uit hun comfortzone gehaald. Het verklaart het unheimische gefühl bij een eerste luisterbeurt, maar eenmaal gewend is duidelijk dat de Froom en Blake (o.a. U2, The Black Keys, Arctic Monkeys) zijn geslaagd een uiterst aantrekkelijk Triggeralbum te produceren, dat divers klinkt en staat als een huis.

Triggerfinger opent met het titelnummer. Over een lekkere drive van drummer Mario Goossens klinkt een heerlijk basloopje. Waar blijft de gitaar? Wacht, het zijn twee bassen! Zanger/gitarist Ruben Block heeft zijn gitaar terzijde gelegd en bast met Paul van Bruystegem (Lange Polle). Het klinkt heavy en er zit veel vaart in, bovendien zijn we meteen vol aandacht. Goede opener. Single Fresh Tight klinkt meteen een stuk vertrouwder. Terechte single ook, want door het poppy sausje en het heerlijke refreintje zit het in no-time in je hoofd. Stilzitten blijkt lastig. Candy Killer brengt ons vervolgens in andere sferen. Het nummer klinkt onheilspellend en doet broeierig aan. Funky stonerrock, maar het klinkt ook onaf, als stilte voor een storm, die niet wil komen. De ontlading ontbreekt. Gelukkig volgt die met Upstairs Box, dat meer gelaagd is elementen van glamrock herbergt. Het contrast met Afterglow kan bijna niet groter. De ingetogen ballad is gek genoeg het eerste nummer dat ons echt bij de kloten grijpt.

Het vormt een goede opmaat naar de tweede helft van het album, dat wordt geopend met Breathlessness, waarop diverse stijlen uit de rockmuziek van de laatste vijftig jaar op een hoop lijken te zijn geveegd die vervolgens een synergetische verbinding zijn aangegaan, waardoor het resultaat boven zichzelf uitstijgt. Via het uitstekende That‘ll Be The Day komen we bij Bring Me Back A Live One dat mede dankzij de saxofoon van Los Lobos-saxofonist Steve Berlin extra diepgang krijgt, terwijl Triggerfinger op dit uiterst dansbare nummer, met falset-gezongen refrein en aanstekelijke ritme, doet denken aan The Eagles Of Death Metal. Het is een puik aanloopje naar het meest verrassende en experimentele nummer van Colossus: Steady Me. Hierop wordt echt alles uit de kast gehaald en we hopen dat het een showcase is van de richting die Triggerfinger op wil. Tenslotte is er nog Wollensak Walk, waarvan niet duidelijk is of het een tweeluik betreft, of dat er kort na een westernachtige instrumental een toegift/hidden track volgt die klinkt als op hol geslagen country-blues. En zo eindigt Colossus net zo raadselachtig als het begon, waarbij blijft hangen dat het smaakt naar meer. Veel meer.

Mascot

8