Stephen Malkmus And The Jicks - Sparkle Hard

Stephen Malkmus And The Jicks - Sparkle Hard, recensie, review

Voor de jonkies onder ons: Stephen Malkmus speelde in de jaren negentig in een band die indie een totaal nieuwe dimensie gaf. Pavement verbaasde met nonchalant gespeelde rammelpop met rafelranden en leverde het genre een hele serie klassiekers. Malkmus was het brein achter die innovatieve band. De leden van die band zijn sinds het verscheiden van Pavement in 1999 elk hun eigen weg gegaan. Stephen Malkmus produceerde sindsdien een hele serie soloalbums, sinds het begin van deze eeuw in samenwerking met zijn band The Jicks. Albums van wisselende kwaliteit; hoge toppen, diepe dalen.

Stephen Malkmus levert nu zijn zevende plaat met The Jicks af en Sparkle Hard past naadloos in het voorgaande werk. Wat is dat toch met die gast, dat hij ogenschijnlijk zo achteloos musiceert, onzorgvuldig in zijn zang en in zijn spel, maar dat het toch telkens weer betoverend mooie songs oplevert. Op Sparkle Hard staat één liedje waarbij vrijwel direct het kwartje valt en je de melodie na een keer aanhoren nooit meer vergeet:  Middle America is een geniale songwriters vondst waarbij coupletten en refreinen als een spiraal naadloos in elkaar overvloeien en maar blijven doordraaien. Prachtig liedje, instant klassieker. Het overige songmateriaal op Sparkle Hard laat zich iets minder makkelijk opnemen, en daarin schuilt misschien wel het geheim van de platen van Malkmus, want na een paar keer gaat de onderliggende schoonheid je gegarandeerd pakken en worden het liedjes waar je verliefd op kunt worden. Solid Silk, opener Cast Off en Bike Lane zijn voorbeelden.

Het tweede deel van de plaat – met op de hoes trouwens Facebookvriendelijk retro-bloot met afgetapete tepels - slaan Malkmus en zijn vrienden aan het experimenteren en dan komen ook de minder geslaagde nummers langs zoals Brethren, slaat de gitarist in Malkmus door in het soleren in Kite en rijgt hij in een 7 minuten durend epos twee ideeën aaneen met discutabel resultaat. Tussen dit deel van de plaat verrast Malkmus ons met een country-liedje met een gastrolletje voor Sonic Youth’s  Kim Gordon, zonder inzet van de autotune.

Sparkle Hard is een typisch product van Stephen Malkmus: hoge toppen en diepe dalen staan back to back op dit album. Gelukkig klinkt het nu wel weer gewoon lekker (Chris Funk van The Decemberists tekent voor de productie) net als dat ene album dat gek genoeg vrijwel geen zwakke momenten kende: het door Beck geproduceerde Mirror Trafic.

Domino / V2

6