Razorlight - Olympus Sleeping

Razorlight - Olympus Sleeping, recensie, review

Ruim tien jaar na het laatste wapenfeit Slipway Fires maken Johnny Borrell & Co een rentree met Olympus Sleeping, het vierde album van de Engelse Indie-rockers. De verwachtingen waren vooraf hooggespannen, aangezien ze halverwege dit jaar naar buiten brachten dat de nieuwe plaat de ‘elektrische energie’ van het debuutalbum, het ‘poprock-vakmanschap’ van de tweede én de ‘tekstuele ambitie’ van de derde plaat combineert.

Het heilige vuur lijkt terug, waarbij de aanstekelijke melodieën en dito gitaarriffs nooit ver weg zijn, maar schijn bedriegt, want na een veelbelovende start, dooft Olympus Sleeping uiteindelijk als een nachtkaars. Waar is die elektrische energie als je het nodig hebt?!.
Razorlight trapt af met Got To Let The Good Times Back Into Your Life, een vrolijke en opzwepende track, gevolgd door Razorchild. Op Brighton Pier komt zelfs een blazerssectie voorbij die het nummer nét dat stukje meer geeft, hoewel ze wel wat meer op de voorgrond hadden mogen treden met hun blaasinstrumenten. Met het zeer korte (anderhalve minuut) Good Night verhogen de mannen het tempo, om op Carry Yourself weer een versnelling terug te schakelen. Op sterkhouder Japanrock eisen de gitaren de hoofdrol op, terwijl Midsummer Girl de zomer weer even terug laat komen, al is het maar voor een kleine drie minuten. Met Iceman zorgt de band voor een inkakmomentje, herpakken ze zich met Olympus Sleeping, waardoor we niet in slaap sukkelen, maar met het rustige No Answers en City Of Women sluiten de heren hun comeback plaat toch een beetje matjes af. Zonde, want het eerste bedrijf was veelbelovend. Waren de verwachtingen dan toch te hoog gespannen? Of zijn wij gewoon te kritisch? De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden, maar toch had hier iets meer ingezeten volgens ons, meneer Borrell….

ROEL SCHILLINGS

Believe

6