Get Well Soon – The Horror

Get Well Soon, The Horror, recensie, review

De Duitste multi-instrumentalist en componist Konstantin Gropper pakt breed uit op zijn inmiddels vijfde studio-album. De plaat is met een orkest opgenomen en klinkt daarom als een gemiddelde soundtrack voor blockbusters als James Bond. Hoewel, zo grotesk is het gelukkig nu ook weer niet. Gropper weet prachtig genuanceerde arrangementen te verzinnen die deze plaat niet alleen grootst doen klinken maar ook subtiel en bij vlagen aangrijpend mooi. Luister eens naar The Horror en ontdek dat deze track misschien wel een beetje doet denken aan die oude platen van Dusty Springfield of Shirley Bassey; het is orkestraal maar met een ziel en een boodschap ‘when shit hits the fan’. En ontdek de aparte humor in de teksten.

Tsja, wat moet je hier nu mee als gemiddelde indieliefhebber? Want het klinkt toch een beetje als zo’n plaat uit de collectie van je grootouders met zo’n prachtige hoes met hoogglans. Er wordt gewoon schaamteloos gecroond in Nightmare N1. 1. Helemaal waar, maar als je durft toe te geven dat je toch wel eens een beetje kippenvel hebt gekregen bij de crescendo’s op een betere live-plaat van Neil Diamond en je ook nu nog wel eens durft open te stellen voor een avontuurtje, dan is deze plaat toch een leuke om eens te proeven. Kom, geef jezelf een kans de horizon te verbreden. Hier valt een boel moois te ontdekken. Om erin te komen, luister dan naar Martyrs. ‘Something to die for’, wordt er gezongen door een op Cave gelijkende bariton, en laat je dan inpakken door die ijzersterke hook die nu eens niet door een overstuurde gitaar maar door aan batterij blazers wordt neergezet en hoor toch dat basloopje dat zo lijkt weggelopen uit een nummer van Klaus Wunderlich. Heerlijk toch… Maar toegegeven, je moet bij sommige nummers je grenzen misschien wel een beetje te veel oprekken.

Caroline

6