Eels - The Deconstruction

Eels - The Deconstruction, recensie, review

E flikt het ‘m toch maar weer om een twaalfde prachtplaat te maken. Oké, we kunnen een goed gesprek voeren over de hoogtepunten en mindere momenten in zijn lange loopbaan, maar door de bank genomen is de kwaliteit van het componeren voor te veel van zijn collega’s ongrijpbaar hoog. De een is wat harder, cynischer of juist meer ingetogen dan de ander, maar daar is het wel mee gezegd.
The Deconstruction behoort tot de betere luistertrips uit oeuvre van Mark Everett. Dat is ook te danken aan een mooie afwisseling in sferen. Van stille luisterliedjes als Premonition tot gezellige meezingers als Bone Dry, of het bedrieglijk vrolijk klinkend Today Is The Day: we vliegen fijn langs alle stemmingen die E kent. En hij voert je er moeiteloos in mee, gedragen door die gruizige maar prettige stem, met die trieste ondertoon; in de productie soms prachtig uitgespeeld door de dubbele zangpartijen extreem in stereo in de mix te zetten.

Toppertjes op de plaat zijn toch wanneer Eels met samples aan de slag gaat. Het swingende Rusty Pipes is gebaseerd op een paar samples die ritmisch net een beetje schuren maar een mooi landschap aan akkoordenwisselingen schept. Ronduit prachtig. Evenzeer gaat dat op voor openingsnummer op de plaat The Deconstruction. En wat te denken van instrumentaaltje The Quandary waarin aan het begin van het album een gitaarlijntje wordt geïntroduceerd dat de band bijna als afsluiting in The Unanswerable verder uitwerkt tot weer zo’n prachtig, zij het dit keer woordeloos, liedje. Dat geeft The Deconstruction extra waarde.

Ook tekstueel is het weer een feest om te beluisteren en te ontdekken. Mooie observaties, zoetzwarte melancholie, relaties uitgebeend en genadeloos blootgelegd. I love you; there, I said it. Het maakt The Deconstrcution een ideale plaat voor iedereen die onder het leven lijdt en bij die gedachte om zichzelf kan glimlachen.

[PIAS]

9