Death From Above - Outrage! Is Now

Death From Above - Outrage! Is Now, recensie, review

Death From Above (tegenwoording zonder de toevoeging 1979) is het duo van Sebastien Grainger op drums en zang en Jesse F. Keeler op bas en toetsen. Hun eerste album, You’re A Woman, I’m A Machine, uit 2004 maakte meteen grote indruk met zijn ruwe energie en overrompelende urgentie. Groot was dan ook de schok toen de band er twee jaar later de brui aangaf. Tien jaar later lag er echter totaal onverwacht een tweede album in de schappen, genaamd The Physical World. Een waardige opvolger en zeer welkome terugkeer. Alles lijkt weer koek en ei tussen de beide heren, want al tijdens de opnames van album nummer twee werd er gesproken en nagedacht over album nummer drie.

Outrage! Is Now is precies het venijnige, gejaagde soort rock dat je zou verwachten van een album met een uitroepteken in de titel. De drums krijgen een pak slaag waar ze nog weken last van zullen hebben, uit de basversterker komt aan het einde ongetwijfeld uit alle kanten rook en naar het aantal liter kamillethee dat er nodig is om Grainger’s stembanden te redden kan ik alleen maar gissen. Dit is dikke rock van de bovenste plank en met een hoofdletter R, O, C en K. Het geluid is onmiskenbaar Death From Above, vooral door de grote hoevelheid funk. Hoe hard er ook gerockt wordt en hoe hoog het tempo ook ligt, gegrooved zal er worden! Luister maar naar All I C Is U & Me of de heerlijke lick van Keeler op Statues. Het gebruik van synths en piano’s was vanaf het debuut al een beproefde methode om nummers te voorzien van een extra laag. Dat wordt hier uiterst geslaagd toegepast op de belachelijk catchy single Freeze Me, die begint met een boogiewoogie pianootje dat op precies de juiste momenten verderop in het nummer weer opduikt. Opener Nomad is een monster van een stonertrack waar Clutch nog een puntje aan kan zuigen.

De zang van Grainger is, hoe tegenstrijdig dat misschien klinkt, wat meer ingetogen. Het schreeuwen van de vorige platen wordt iets meer genuanceerd en hij gaat niet bij ieder nummer over de schreef. Hij zingt wat soepeler en veel minder geforceerd, wat juist voor een interessant contrast zorgt met de muziek in plaats van een zanger die blind meegaat met bak met herrie waar hij onderdeel van is.
Opvallend is ook het nummer Moonlight, over een avond dat Grainger na een show in elkaar werd geslagen door een groep jongeren. Het is niet alleen duisterder dan de rest van de plaat, maar vooral meer metal dan DFA ooit was. De dikke metal riffs en dubbelle basskicks geven het toch al heftige geluid nog een extra zet en het is bij vlagen bijna een beatdown nummer.

Death From Above anno 2017 is niet zozeer meer gepolijst, maar vooral verfijnder. De nummers zitten beter in elkaar, worden op een hoger niveau uitgevoerd en alles wordt net even naar een plan hoger gebracht dan op de twee voorgangers. Het geluid is zo dik dat je soms even vergeet dat je naar twee man zit te luisteren. Het duo levert echter een rock album af waarbij je onmogelijk stil kan blijven zitten. Als je voet niet knikt, dan doet je het hoofd het wel. Wat mij betreft mag Royal Blood hun spullen pakken, er is maar één echt duo in de rock en die kroon behoort toe aan Death From Above.

Last Gang / SPV

9