Blackberry Smoke - Find A Light

Blackberry Smoke - Find A Light, recensie, review

Lange haren, lange baarden en foute brillen. De foto op de achterkant van het vijfde album van Blackberry Smoke doet vermoeden met wat voor muziek we te maken gaan krijgen. Nieuwsgierig stoppen we Find A Light in de cd-speler.

Openingsnummer Flesh And Bone bevestigt ons vermoeden: stevige, zompige Southern Rock. Beetje vintage met fijne gitaarsolo’s. Kom maar door! Het wordt gevolgd door Run From It All, dat minder bluesy klinkt maar meer country, al houden we nog wel dat Black Crowes- gevoel en ook op That Crooked Kind klinkt Blackberry Smoke flink op dreef. Helaas zakt het temp op Medicate My Mind, dat nog wel een lekkere tempowisseling halverwege voor ons in petto heeft, maar door ballad I’ve Got This Song zakken we toch wat in.

Wanneer Robert Randolph een duit in het zakje doet op I’ll Keep Rambling keert het vuur weer even terug. Bluesy, funky rock met een beetje honky-tonk, die ontspoort in gospel om vervolgens terug te keren als bluesrocknummer, dat eindigt in een uitgesponnen solo. Seems So Far doet in het begin even denken aan Jack Johnson op akoestische gitaar, maar klinkt dan gauw eender als nummers die we eerder hoorden en we moeten concluderen dat Blackberry Smoke ons toch minder weet te boeien dan we van tevoren dachten.

Blackberry Smoke klinkt heel erg jaren-70. Sterker nog, het is alsof de heren geloven dat ze nog in dat decennium leven. Op zich kun je dat als compliment zien en wellicht als je bijvoorbeeld fan bent van The Allman Brothers dan zal je Find A Light best te pruimen vinden. Steekwoord wat bij ons vooral blijft hangen is gezapig en daar kunnen zelfs de stevigere nummers geen verandering in brengen.

Earache / ADA / Warner

4

• The National Jazz Trio Of Scotland - Standards Vol. IV, recensie, review