Interview

Franz Ferdinand: "Het is niet aan ons om te beslissen hoe mensen naar onze muziek luisteren."

Komend weekeinde staat Franz Ferdinand op het Down The Rabbit Hole festival. Je zou bijna bijna vergeten dat het alweer vijftien jaar geleden is dat de band hun Nederlandse  doorbraak forceerde met een sensationeel vlammend optreden tijdens London Calling. In november 2003, drie maanden voor het verschijnen van het titelloze debuutalbum, was de Schotse sensatie in de Britse muziekbladen al enige tijd op het schild gehesen door de Britse muziekpers, maar dan moet je het nog altijd maar waar zien te maken. En dat deed Franz Ferdinand die memorabele avond in Paradiso, met sterke, hoekige gitaarliedjes en een hippe jonge voorman in de vorm van Alex Kapranos die zo leek te zijn weggelopen uit de modebladen.

Echt heel productief is de band uit Schotland nooit geweest. Tussen het debuut en opvolger You Could Have It So Much Better zat slechts een jaar, maar sindsdien laat een nieuw FF-album minimaal vier jaar op zich wachten. Het laatste wapenfeit, Always Ascending, het meest elektronische album tot op heden, dateert van februari dit jaar. Op dit vijfde album is voor het eerst gitarist Julian Corrie te horen, als vervanger van oerlid Nick McCarthy. Muzine.nl sprak met drummer Paul Thomson over de nieuwe plaat, die eerste Nederlandse show en de Schotse muziekscene.
 

Was het voordat het schrijfproces van Always Ascending begon al duidelijk dat dit een meer elektronisch album zou worden? En hoe behoud je dan de typische Franz Ferdinand sound?

"We bespreken eigenlijk nooit hoe we willen dat een nieuw album gaat klinken. Eigenlijk willen we dat ook niet weten, en zien we wel hoe het klinkt als het af is. Dat maakt het proces leuker voor ons; zo is het meer een muzikale ontdekkingstocht. En ik denk dat we uiteindelijk altijd zullen klinken als Franz Ferdinand. Dat komt door de sterke persoonlijkheden binnen de band die uiteindelijk altijd hun stempel op de muziek zullen drukken. We hebben kogelvrij DNA."

 
 
 
 
 
Voelt deze elektronische koers voor jou als drummer niet alsof je gedeeltelijk wordt vervangen door een drummachine?
"Hahaha. Het maakt me weinig uit of ik met een stok op een trommel sla, of op de pads van een MIDI controller.. Het zijn gewoon twee verschillende methoden, die me allebei even dierbaar zijn."
 
Hoe is de samenwerking met Phillippe Zdar ((Cassius, Phoenix) als producer tot stand gekomen?
"We zouden jaren geleden al eens met Phillippe werken, maar toen kreeg hij de kans om met de Beastie Boys aan de slag te gaan, wat een levenslange droom van hem was, dus dat wilden we hem niet ontnemen. Toen de discussie deze keer over producers ging, kwam zijn naam weer boven drijven. Alex ontdekte dat hij zijn telefoonnummer nog had. Hij was gelijk enthousiast om aan deze plaat mee te werken. Dat voelde goed, want hij slaat meer projecten af dan hij aanneemt."
 
 In hoeverre was het opnameproces van de nieuwe plaat anders dan bij de eerste vier Franz Ferdinand albums?
"Toen we het FFS-album opnamen (de samenwerking met Sparks), stonden de basissporen er razendsnel op: 18 nummers in 14 dagen. Dat wilden we graag weer doen. We wilden er zo snel mogelijk in en uit zijn. Deze keer denk ik dat alle sporen er in zes dagen op stonden. Het schrijfproces duurde ongeveer een jaar. In onze eigen studio in Schotland werkten we van maandag tot vrijdag en gingen we in de weekenden naar huis. Heel beschaafd allemaal. We zijn lang genoeg bij elkaar om te weten hoeveel ruimte we nodig hebben, zodat we niet doordraaien."
 
Het moet raar zijn geweest om voor het eerst een album op te nemen zonder gitarist Nick McCarthy. Hij was er vanaf het begin bij. Nu zijn er voor het eerst nieuwe mensen binnen Franz Ferdinand. Wat kan je me vertellen over het vertrek van Nick en het toevoegen van nieuwe bandleden Dino en Julian?
"Het was eerst best raar, omdat het schrijfproces vaak begon met Nick en Alex, waarna we later pas de arrangementen van de hele band toevoegden. Deze keer deelden Bob, Alex en ik ideeën met elkaar. Het heeft ons drieën dichter bij elkaar gebracht. Gewoon doordat we een kans hadden om samen te chillen zonder enige druk van buitenaf. Toen Julian erbij kwam, raakte het proces in een stroomversnelling door zijn enthousiasme en zijn levendige wereldbeeld."
 
 
 
 
 
Ik zag jullie voor het eerst in de kleine zaal van Paradiso in Amsterdam, op het London Calling Festival in 2003. Wat kan je je nog herinneren van die show? En van die beginjaren? Hoe verschilt Franz Ferdinand in 2018 van de versie van toen?
"Ik kan me die show nog goed herinneren. Wacht eens even… nee, helemaal niet. We hebben die show gebootlegd en uitgebracht als een live album met een zelf gekopieerde hoes en handgestempelde labels. Ik heb er al jaren niet naar geluisterd. Laatst zag ik een kopie voorbijkomen in een lokale kringloopwinkel, maar die heb ik niet gekocht, ook al wilde ik wel, omdat ik bang was dat iemand me zou herkennen. Maar heel de periode na die show was alsof we in de Large Hadron Collider waren gegooid: opwindend maar stressvol."
 
Wat is jouw kijk op het hele Spotify ding? Waarom zou je nog moeite steken in het vormgeven van een album (opbouw, volgorde, etc.) als mensen er toch maar een paar liedjes vanaf halen voor hun playlist, in plaats van ernaar te luisteren als een compleet kunstwerk?
"Het is niet aan ons om te beslissen hoe mensen naar onze muziek luisteren. Al ver voor de tijd van Spotify maakten mensen mixtapes. Er zijn ook mensen die een album kopen en maar een paar nummers goed vinden. We kunnen mensen niet dwingen om naar de hele plaat te luisteren als ze dat niet willen, maar dat zouden we misschien wel moeten doen omdat het dwazen zijn en ze het fout hebben."
 
Alex heeft vorig jaar meegewerkt aan een documentaire over de muziekscene in Glasgow. Schotse bands doen het erg goed momenteel. Volg je die scene?
"Er is op het moment misschien wel te veel muziek in Glasgow. Een hele gezonde underground-scene. Er zijn soms wel drie evenementen in een nacht en er zijn veel geweldige bands, platenmaatschappijen en clubavonden. Ik ben er altijd bij, want het zijn mijn mensen, mijn vrienden en kennissen. Wil je een paar tips? Check even Breakfast Muff, Spinning Coin, Chump, Total Leatherette, Happy Meals, Golden Techer, Laps, General Ludd, Herbert Powell, Rapid Tan, Pussymothers, Anxiety, The Pooches, Current Affairs, Hairband, Catholic Action, West Princes, BDY PRTS, alles van Night School Records, 12th Isle of Optimo Music."
 
RONALD RENIRIE

ad bol.com

Bulk Alert

Redacteuren en Fotografen

Muzine.nl is altijd op zoek naar goede redacteuren en fotografen.

Interesse? Stuur een mailtje naar ronald@muzine.nl

Social media

Volg Muzine.nl op Facebook of Twitter

Like us